Thursday, July 23, 2009

AUTISM , AUTISMA ATAU APA?

Bagaimana kanak-kanak yang comel, cantik dan menyenangkan orang disekelilingnya tiba-tiba menjadi longlai, lesu dan tidak bersuara. Paling menyakitkan jiwa ,eye contact pun tak ada. Bukan itu saja, kanak-kanak itu menjadi hyper aktive dan tidak tahu takut apa lagi merasa sakit apabila jatuh atau terluka. Dia juga tiada airmata , maknanya tidak menangis.

Paling menonjol adalah sifat suka melakukan sesuatu berulang-ulang kali. Atau melakukan sesuatu yang seragam atau sama. Contohnya mengoyakkan kertas sebanyak-banyaknya, mengatur najis sendiri dalam bentuk geometri atau corak tertentu dan jika diberi doh tepung boleh membuat bentuk yang berulang dan diatur mengikut bentuk berulang juga.

Kanak-kanak Autism suka bermain air.

Autisma satu penyakit yang jarang didengar pada tahun 90an dan kinipun. Even doktor pun tidak mengenalpastinya. Kecuali doktor berpengalaman dan doktor pakar.
Autism sejenis penyakit yang tidak diketahui puncanya. Ia berlaku pada kanak-kanak sebelum usia mencapai 3 tahun.

Kanak-kanak ini kebanyakannya tidak boleh berdikari apabila dewasa nanti walaupun ada juga yang berkebolehan. Development Disoder ataupun lambat belajar itulah gelaran yang selalu diberikan.

Seorang kawan mempunyai anak Autism yang kalau makan, da tidak akan berhenti jika tidak disuruh berhenti.
Seorang kawanlagi, anaknya berusia 4 tahun boleh menggunakan komputer. Satu hari tu dia buat jamuan di rumahnya.Anaknya itu menuliskan no kereta semua tetamu yang hadir di dalam komputer. Hebat kan!

Sambung lagi lain kali.

No comments: